Ajankohtaista terveydenhuollossa

Tutustu Kansalliseen terveysarkistoon www.kanta.fi

Potilastiedon arkisto on palvelu, jonne terveydenhuollon yksiköt tallentavat potilastietoja omista tietojärjestelmistään tietoturvallisesti.

Sotealan ammattilaiset voivat hakea tietoa osoitteesta https://www.kanta.fi/ammattilaiset

KansallinenTerveysarkisto (Kanta).

Siihen kuuluvat Sähköinen resepti, Potilastiedon arkisto ja Tiedonhallintapalvelu sekä Omakanta.

Omakanta on portti omiin terveystietoihisi ja sähköisiin resepteihisi! Omakanta on palvelu, josta voit tarkastella omia resepti- ja terveystietojasi. Tiedot näkyvät palvelussa, kun sinulle on määrätty lääkkeitä sähköisesti tai tietojasi on tallennettu Potilastiedon arkistoon. Omakannassa voit myös hallita omien terveystietojesi luovutukseen liittyviä suostumuksia ja kieltoja.

Voit asioida myös toisen puolesta mikäli hän on antanut suostumuksen sähköiseen asiointiin. Valtuutuksen voi käydä tekemässä Suomi.fi -palvelussa

Kun käyt Omakanta sivuilla

Kirjaa, että olet saanut informaation potilastiedon arkistosta. Voit antaa suostumuksen tietojesi luovuttamiseen, tehdä luovutuskieltoja ja tahdonilmaisuja sekä seurata potilastietojesi luovutuksia.

Terveydenhuollon palvelujen antajat voivat käyttää potilastietojasi hoidossasi, jos olet antanut siihen suostumuksen. Tiedot annetusta hoidosta tallennetaan kanta-arkistoon.

Facebook-sivun näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.